El garriguenc Albert Benzekry publica ‘Entre fotos i papers’, el seu llibre més personal

Editat per La Garriga Secreta, es presentarà el divendres 18 de novembre al Patronat

0

Albert Benzekry i Fortuny. Persona Il·lustre de la Garriga des de 2010, fotògraf i cronista de la població, publica aquest mes de novembre el seu llibre més personal i íntim: ‘Entre fotos i papers. Records d’un cronista Garriguenc’. Fins ara, els seus treballs havien estat una feina d’observació notarial de la realitat més recent: ‘Història gràfica de la Garriga’, en 5 volums, i ‘La Garriga dia a dia’, amb 6 volums publicats fins ara, que són una crònica de les activitats de tota mena que es van fer a la població durant tot el segle XX.

Aquestes dues obres són un llegat molt valuós per seguir la vida quotidiana garriguenca del segle passat. I són la faceta més coneguda de Benzekry com a divulgador de fets ocorreguts al poble, en molts dels quals va ser testimoni directe. Però ara, en canvi, en aquest nou llibre descriu en primera persona molts moments de la seva vida i fets que va observar i protagonitzar sol o formant part d’un col·lectiu. 

Mai no s’havia endinsat en aquest gènere, però fa uns anys es va decidir: “Amb motiu de l’homenatge que em van retre durant la III Nit de la Cultura, l’any 2008, i del nomenament de Persona Il·lustre de la Garriga, l’any 2010, molta gent va creure que ho havia de fer ja que si s’atorguen aquestes distincions és per alguna raó que cal explicar. Per això, donant compliment a aquest desig, m’hi vaig posar. Ha estat una feina de molts mesos”, explica Benzekry.

Coses per explicar en té moltes, perquè ha destacat com a organitzador de centenars d’actes de tota mena, sobretot concerts, exposicions, conferències i actes culturals, però també de caire polític o cívic. Ell era el motor que feia anar el dia a dia de la Fundació Maurí que s’havia creat l’any 1968 per voluntat del notari i historiador Josep Maurí un any després de la seva mort. 

Va ser a la Fundació on va començar a fer un gran arxiu que ara té unes 120.000 fotografies de la Garriga, una feina pacient que el va portar a regirar arxius particulars, oficials i d’entitats buscant documents de tot tipus. Del seu intens treball en van sortir els dos grans llibres esmentats, amb un total d’11 volums.

Benzekry ha estat sempre un activista que ha actuat independentment de qualsevol partit polític. Entre altres accions que explica en el llibre, va participar en la consecució del primer institut i escola de Formació Professional, en una candidatura finalment fallida per a les municipals de 1987, en l’oposició –en primera línia– a la conversió de l’antic CAP en dependències municipals, en la campanya per deixar la plaça de l’Església tal com era, i molt especialment, en la defensa del patrimoni garriguenc. 

Albert Benzekry i Fortuny, nascut l’any 1938, va créixer en una societat marcada per la guerra. De jove va fer estudis tècnics, però amb 24 anys va entrar al seminari de la Conreria, on va rebre formació humanística. Quatre anys després va deixar-ho i va començar a treballar a l’empresa Forcada, de la Garriga, i a partir de 1994 a l’empresa Eurofusta, de Figaró, sempre en els departaments comercials. Casat amb Teresa Arimon, van tenir dos fills.

Editat per l’associació La Garriga Secreta, de la qual és president honorífic, el llibre ‘Entre fotos i papers’ té 200 pàgines repartides en 32 capítols i 16 pàgines més de fotografies de la seva vida personal i de la intensa actualitat cultural que va desenvolupar des de jove. El proper divendres 18 de novembre, a les 7 de la tarda, se’n farà la presentació al Patronat. Amb aquest, ja són 13 els llibres publicats per La Garriga Secreta des de l’any 2009.

La Garriga Secreta

Article anteriorEs presenta la plataforma ‘Un impuls per la Garriga’
Article següentTaller de fotografia de viatges amb Tino Soriano
Hola! Sóc La Garriga Digital.cat! Aquest és el meu número de telèfon, per si tens alguna cosa a dir-me: 698 578 064. Si vols, també em pots escriure un Whatsapp :)

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.