La bicicleta, aliada contra la COVID-19

0
334

Diuen que l’any 1816 el volcà Tambora va entrar en erupció i va crear un gran núvol de cendra damunt Europa. Aquest fet va malmetre les collites d’aquell any i els camperols van veure’s obligats a sacrificar els seus famèlics cavalls. En aquell context de crisi global i amb una tecnologia més que coneguda des de feia segles, un visionari, Karl von Drais, va inventar el “cavall de tracció humana”: la draisina, el precedent de la bicicleta actual.

En l’actual context d’emergència sanitària i amb el procés de desconfinament que tot just comença, la bicicleta s’ha convertit en el millor vehicle per mantenir les distàncies per evitar contagis, és saludable, sostenible, econòmic i es pot afavorir amb inversions mínimes i ràpides.

Duran aquest temps de parada obligada hem vist com l’aire que respirem ha quedat net com no ho estava des de feia molts anys. Hem observat com la dràstica disminució de vehicles a motor ha augmentat la qualitat de vida en termes de contaminació acústica dins els nuclis urbans. El sedentarisme és un factor de risc per la salut, així que fomentar l’ús de la bicicleta o caminar hauria de ser inclús més prioritari encara en temps de desconfinament. És per tot això que, ara que tornem a començar de zero, no hem de caure en els mateixos paranys i hem de tornar a la activitat fent un ús racional dels vehicles a motor i donant prioritat a la mobilitat activa.

En alguns països ara s’està incentivant el seu ús amb campanyes favorables i amb la creació d’infraestructura adequada. Per exemple, a Berlín s’està extenent una gran xarxa de carrils bici provisionals i a Bogotà s’han ampliat 117 km de carrils bici als 550 que ja tenia. Barcelona, per la seva banda, està ampliant zones per a vianants i bicicletes i creant nous corredors ciclables. Inclús el govern espanyol ha fet un seguit de recomanacions per potenciar l’ús de la bicicleta per municipis de més de 5.000 habitants, encara que mancat d’un finançament econòmic.

A la Garriga, concretament, veiem la necessitat d’aplicar mesures per augmentar l’espai per a bicicletes i vianants. Des de Pedalem la Garriga proposem ampliar les àrees de prioritat invertida, que limita la velocitat a 20 km/h, que permeten que els vianants puguin circular per la calçada i que les bicicletes puguin utilitzar-la de forma segura. També cal la creació de corredors urbans i periurbans per a bicicletes, connectant els llocs amb més afluència amb la xarxa de carril bici existent i fins al centre, així com ampliar espais per vianants (com ja s’ha fet al carrer Calàbria, cantonada amb el carrer Can Noguera) i crear camins segurs segregats al trànsit per bicicletes. També veiem ara la necessitat de convocar la Taula de la Mobilitat que es va anul·lar el dia 12 d’abril.

Creiem fermament que és un bon moment per iniciar i promoure una mobilitat més sostenible i saludable a la Garriga. Igual que en aquella crisi global d’inicis del segle XIX, eines senzilles que ja tenim a les nostres mans poden ser les nostres grans aliades.

Pedalem la Garriga

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.