“Canvi de marxa” és una activitat educativa, impulsada per la fundació privada sense ànim de lucre Mutual de Conductors amb el suport del Servei Català de Trànsit i la col·laboració de l’Ajuntament i la Policia Local de La Garriga, que té l’objectiu de conscienciar els joves d’entre 14 i 18 anys sobre les causes i conseqüències dels accidents de trànsit, així com fomentar conductes responsables i d’autoprotecció en aquest tram d’edat.
El nom “Canvi de marxa” apel·la a la moderació dels joves sobretot durant les activitats de lleure nocturnes. El projecte consisteix en la representació fictícia d’una conversa entre dues germanes, una de les quals presencia un accident de trànsit quan es dirigeix en cotxe cap a la discoteca i truca a l’altra i li explica com ha procedit per avisar les autoritats i socórrer els afectats. Durant el seu relat, s’intercalen vídeos informatius i també testimonis reals d’un policia, un bomber i un membre del Sistema d’Emergències Mèdiques (SEM), que expliquen la seva experiència professional com a cossos d’emergència que s’ocupen de la gestió més immediata d’un accident. Així mateix, també es recullen els testimonis reals d’una persona que ha patit un sinistre i d’un familiar d’una víctima, que, al seu torn, mostren les conseqüències que tenen els accidents pels mateixos afectats i per les persones més pròximes.
La Fundació Mutual de Conductors i el Servei Català de Trànsit pretenen que tant aquesta representació fictícia com els testimoniatges reals serveixin de base d’un treball escolar posterior més exhaustiu per part dels mestres i els alumnes que hi participen. Sobretot a l’hora de prendre consciència sobre factors de risc tals com l’alcohol, les drogues, els medicaments, les distraccions, les presses, la fatiga, o l’excessiva laxitud dins del vehicle. A més, també volen promoure l’autoprotecció dels joves davant dels riscos a la via pública, així com infondre la responsabilitat d’actuar, si cal, per garantir sempre una mobilitat segura. En definitiva, es tracta que les noves generacions s’eduquin en la prevenció de la sinistralitat i l’adquisició de conductes que els protegeixin dels potencials perills a l’hora de desplaçar-se.
262 estudiants de la Garriga han assistit avui a la representació, que ha tingut lloc al Teatre El Patronat. Hi han assistit estudiants de 4t d’ESO i Cicles Formatius dels centres educatius: INS Vil·la Romana, INS Manuel Blancafort, Escola Sant Lluís i Escola Municipal d’Ensenyament.
Assistència d’autoritats:
REGIDORA D’ENSENYAMENT DE L’AJUNTAMENT DE LA GARRIGA: Sra. Meritxell Coma PRESIDENT FUNDACIÓ MUTUAL DE CONDUCTORS: Sr. Joan Badenes VICEPRESIDENT FUNDACIÓ MUTUAL DE CONDUCTORS: Sr. Jordi Herms PATRÓ FUNDACIÓ MUTUAL DE CONDUCTORS: Sr. Salvador Tarodo PATRÓ FUNDACIÓ MUTUAL DE CONDUCTORS: Sr. Josep Ma Ambròs
Fundació Mutual de Conductors
Fotografia OAMC