Fa uns 6 mesos que alguns treballadors i treballadores de l’Ajuntament de la Garriga vàrem denunciar l’existència de mal clima laboral, d’una mala organització de la feina i d’importants diferències retributives entre el personal de la corporació sense que, al nostre parer, existissin criteris objectius que la justifiquessin. Per això vàrem decidir iniciar una negociació i un seguit de reunions amb la corporació de cara parlar dels temes que estàvem posant sobre la taula i per intentar limitar o reduir els efectes d’aquesta discriminació salarial.
Durant aquests darrers mesos hi ha molta gent que ens pregunta i com ho teniu allò de la feina? Ja cobreu el mateix que els vostres companys i companyes? I nosaltres hem de respondre que estem igual. Que sí, que és cert que ens hem reunit uns quants cops amb l’equip de govern, però que no hem avançat en res perquè no ens proposen res. L’equip de govern està molt interessat a negociar i arribar a un acord, però no proposa res. Som nosaltres, els treballadors i treballadores, qui hem de proposar quin complement ens haurien de pagar per tenir un sou similar a altres persones de la nostra mateixa categoria.
Hem anat, doncs, fent un seguit de reunions amb l’objectiu de demanar una equiparació salarial entre persones que fem tasques i funcions similars i amb nivells de dedicació i responsabilitats similars dins la corporació, plantejant sempre que aquesta equiparació salarial ho fos amb caràcter transitori fins a la nova valoració dels llocs de treball, una eina que creiem i esperem absolutament necessària i justa. Des de l’Ajuntament s’ha intentat sempre frenar les nostres legítimes reclamacions adduint arguments jurídics, al·legant, bàsicament, que el que demanem no és possible «perquè no és legal», una excusa clàssica. Resulta, no obstant això, que vàrem decidir assessorar-nos i la conclusió a la qual vàrem arribar és que això sí que és possible perquè és perfectament legal, ja que el conveni col·lectiu preveu que els treballadors i treballadores de la corporació poden percebre un complement de productivitat addicional a les seves retribucions bàsiques.
Arribats a aquest punt hem de dir que ja teníem coneixement que, a la corporació, alguns treballadors i treballadores cobraven aquest plus de productivitat. A la penúltima reunió vam demanar una relació dels complements de productivitat que es pagaven i sobretot una relació del perquè es pagaven. D’aquesta manera nosaltres podríem detectar si fèiem una tasca similar i, per tant, assegurar que també ens mereixíem aquest complement. La resposta a la nova demanda va ser una relació de més de 50 complements (sí, ho heu llegit bé, més de 50 persones a l’ajuntament cobren un complement al seu sou). Amb l’argument de la Llei de Protecció de Dades, no se’ns van facilitar ni els càrrecs als quals s’atorgaven els complements (amb comptades excepcions), ni, especialment, els motius pels quals s’atorgaven aquestes remuneracions extraordinàries, de manera que, de nou, se’ns complicava la feina d’intentar trobar una solució en base a allò que ja està fent l’Ajuntament avui.
I, en qualsevol cas, si realment volen desencallar el problema per què no fa una oferta, l’equip de govern? I, més enllà de la part econòmica, per què no es plantegen els problemes d’organització i de clima laboral que portem mesos denunciant i es proposen canvis per millorar la situació? Si no és legalment possible, com és que hi ha treballadors i treballadores (més de 50) que sí que perceben complements de productivitat? La Llei s’interpreta diferent en funció de la persona que en surt beneficiada? Nosaltres creiem que això no hauria de ser així.
No hi ha cap problema d’impossibilitat legal o jurídica. El que hem reclamat a l’Ajuntament de la Garriga és just i depèn única i exclusivament d’una voluntat política que fins ara no ha existit realment. La sensació que tenim és que l’equip de govern vol deixar passar el temps per desgastar-nos, perquè realment, malgrat tot el que està passant i tot el que estem denunciant, seguim fent la nostra feina, seguim treballant per a la ciutadania, seguim ideant projectes i seguim atenent a entitats i persones. Però el resultat és que aquesta situació, que no es desencalla perquè l’equip de govern no ho vol, només fomenta estats d’ansietat (amb baixes de personal per estrès incloses) i un mal clima laboral.
De totes maneres, l’equip de govern es va comprometre a abordar aquesta qüestió i a buscar-hi solucions. Fins ara, no ha estat així. Però esperem tenir una resposta al llarg d’aquests dies. Aquesta situació no es pot allargar més.
Signen aquest escrit: Amador González, Anna (Biblioteca); Batllori i Llauradó, Jordi (Àrea d’Esports); Blancher Pach, Núria (Àrea de Comerç); Branzuela Contreras, Núria (Àrea d’Igualtat, Cooperació i Gent Gran); Cabezón Ponsoda, Oscar (Àrea de Salut); Contreras Rutllan, Tània (Àrea de Joventut); Costa Argemí, Enric (Àrea de Patrimoni); Cuní Jutglar, Gerard (Àrea de Treball); Feixas i Gras, Sílvia (Àrea de Cultura); Florés Paredes, Berta (Organisme Autònom de Mitjans de Comunicació); Granados Sánchez, Verònica (Àrea de Joventut); Montagut Roquet, Carles (Àrea d’Habitatge); Pratdesaba Doltra, Imma (Biblioteca); Pujol Martínez, Àngels (Biblioteca); Riera Blasi, Sara (Organisme Autònom de Mitjans de Comunicació); Romo Casasola, Marta (Àrea de Medi Ambient); Sanz Rubiralta, Anna (Àrea de Joventut); Segura Parra, Sílvia (Àrea d’Esports); Soley Castany, Anna (Àrea de Participació); Vidal i Guardiola, Laia (Àrea de Territori); Vilarrasa Andreu, Sílvia (Biblioteca)