Per un poble sa i bonic

0
thumb herbicida

Fa uns mesos em va arribar aquesta fotografia d’un cartell on s’avisava de l’aplicació de l’herbicida “Roundup Ultra Plus” a la Garriga, concretament als vials i voreres de Can Terrers.  

Sense entrar en el debat sobre l’ètica d’una empresa com Monstanto, propietària d’aquest producte herbicida Roundup Ultra Plus, m’agradaria exposar diferents punts per fer canviar d’idea en properes actuacions o almenys que es sigui conscient del que s’està fent.

No se si sou conscients del que significa l’aplicació d’un herbicida com el Roundup a part de l’eliminació d’unes “males herbes”?

La meva primera pregunta és saber quin és el problema amb les plantes de les voreres i vials de Can Terrers?

Ens estem queixant de la profanació del patrimoni natural que pateix el poble de la Garriga, però llavors destruïm la naturalesa del nostre propi nucli urbà? Si volem espais naturals al nostre entorn ens hem de començar a mirar el melic i no destruir els ecosistemes rurals.

El que comporten actes com aquests són conseqüències a nivell ecosistèmic i a nivell de salut.

De les plantes que es van ruixar en depenen moltes espècies prou importants per nosaltres. Acostumem a tractar espais del nostre entorn com a parts aïllades, com si actuant en un punt concret només es produís un efecte allà mateix, sense tenir en compte que tot forma part d’un conjunt que es diu ecosistema. I que si es toca una peça d’aquest engranatge hi ha  conseqüències en el conjunt de la màquina.

Perquè m’entengueu bé. En el moment que esteu eliminant tot un seguit de plantes, que als vostres ulls i als de la majoria poden semblar inútils i molestes, esteu afectant a molts altres individus.

Priveu d’aliment a animals com les abelles i altres pol·linitzadors (mosques, escarabats, abellots, vespes…) que requereixen dels nèctars i pòl·lens d’aquestes flors per sobreviure. Voleu ser còmplices de la disminució les abelles que tant està alarmant a la comunitat científica?

Destruïu l’habitat d’infinitat d’insectes i altres invertebrats que indirectament són beneficiosos.

Sobre aquests insectes (abelles i demés) la pròpia Monsanto adverteix que la Dosis Letal 50 (la que resulta mortal pel 50% d’un conjunt d’animals) és:

Toxicidad para los artrópodos

                Abeja común (Apis mellifera): Oral, 48 horas, DL50: 100ug/abeja

                Abeja común (Apis mellifera): Contacto, 48 horas, DL50: >100ug/abeja

És a dir, que és perjudicial per aquests invertebrats.

També esteu eliminant tot un cúmul de llavors que són la base de l’alimentació de moltes aus i rosegadors que necessiten d’aquest subministrament, i més en aquestes èpoques d’escassetat d’aliment pel fred. És una evidència que cada cop es senten menys pardals cantar, no ho accelerem. Podem veure que en el cas d’aus la dosis letal 50 és superior, normal al ser animals més grans.

Toxicidad para aves

Codorniz (Colinus virginianus): Toxicidad alimentaria. 5 días, CL50: >4.640 mg/kg dieta

Anade real (Anas platyrhynchos): Toxicidad alimentaria, 5días, CL50: >4.640 mg/kg dieta

Codorniz (Colinus virginianus): Toxicidad oral, dosis única, DL50: >3.851 mg/kg peso corporal

Explicant-vos tot això podeu pensar: “I a mi què! Si total, les abelles em molesten perquè piquen, els ratolins em fan fàstic i les aus se’m caguen al cotxe”. Doncs a tu què? Sí! Les abelles són les responsables de 2/3 de la pol·linització dels aliments que consumim (arbres fruiters, gira-sol, tomàquets, cebes, enciams, lleguminoses, carabasses, herbes aromàtiques …). Els ratolins, si no troben menjar al camp, entraran a les vostres cases i encara us faran més fastig. I sense les aus, algunes de les quals també mengen insectes, augmenten les quantitats de mosquits que segurament molesten més que les cagades que us puguin deixar al retrovisors. I com aquests exemples en podria posar molts més.

Aquests són impactes directes. Però, i que passa amb l’herbicida a llarg termini? Quan plou l’aigua ho arrossega tot, a vegades penetrant dintre el sol i a vegades arribant fins als rius. Això vol dir que si hi ha algun contaminant per allà, aquest pot arribar als aqüífers subterranis o al riu. L’efecte, negatiu, que te el Roundup sobre organismes aquàtics és molt més elevat. I no ho dic jo, ho diu el propi full de dades de seguretat de l’empresa que podeu consultar a internet.  Prou castigat ha estat el riu congost (fa temps més que un riu semblava un arc de sant Martí) com perquè ara el tornem a destruir.

Tot això són comentaris sobre l’efecte a d’altres éssers vius, però i sobre nosaltres, quins efectes té?

El propi document, esmentat abans, ens dóna aquests consells de prudència:

P. 260 No respirar la niebla de pulverización.

P. 262 Evitar el contacto con los ojos, la piel o la ropa.

P. 273 Evitar su liberación al medio ambiente.

P. 280 Llevar guantes/prendas/gafas/máscara de protección.

Si fem cas de les indicacions de Montsanto sobre els possibles problemes en la salut humana i el medi ambient veurem que no n’hi ha gaires. Però és això cert? Jo no n’estic tant segur. Experts com la Dra. Stephanie Seneff, científica investigadora de l’Institut de Tecnologia de Massachusetts, o Anthony Samsel, consultor de ciències, afirmen que no és un producte segur. A part un tribunal francès va dictaminar que Monsanto mentia al publicitar falsament el seu herbicida Roundup  com “biodegradable”, “amigable amb el medi ambient” i afirmar que “deixa el sol net”.

Això podria donar per un article molt llarg,  que tampoc és la meva intenció, però sí que vull que us adoneu de la perillositat que pot comportar per la nostra salut i per la dels nostres fills.

Aquesta zona de la Garriga on s’ha aplicat el pesticida és una part força concorreguda pels nostres habitants. A part que possiblement no deu ser el primer cop i el primer lloc on es s’aplica aquest tòxic. Jo, i no sé si m’estic arriscant molt si parlo en nom de molts garriguencs, no vull preocupar-me per la meva salut mentre estic passejant i no vull que el meu ajuntament contamini el meu poble.

En tot cas, si us segueixen molestant aquestes herbes, el que recomano que feu és segar-les o passar les ovelles perquè se les mengin. D’aquesta manera evitarem contaminar els aqüífers, els rius, els animals i les persones (també animals) que passin per aquelles contrades.

Per evitar l’aplicació total del Roundup aquest cop vaig tard, però m’agradaria que la propera vegada ho penséssiu millor abans. I crec que els nostres ciutadans es mereixen una explicació. De moment és legal aplicar-ho, sí. Però és moralment acceptable? Jo crec que no.

Ens trobem en un moment crític pel futur de la humanitat i els primers ha donar exemple han de ser els que ens governen.

Algunes ciutats ja se n’han adonat. Fa uns dies vaig llegir aquesta bona notícia  on esmentava la decisió d’eliminar el Glifosat com a herbicida a la ciutat de Barcelona.

Si volem tenir un poble sa i bonic hem de començar a cuidar el nostre entorn. I m’agradaria aclarir que la crítica que faig és sobre l’actuació en concret, no tinc res en contra de l’Ajuntament de La Garriga.

Pau Cardellach, llicenciat en biologia, doctorand en botànica aplicada a l’apicultura i ciutadà de La Garriga.        

Article anteriorNatilles de poma amb poma caramel•litzada i ametlla crocant
Article següent2n Memorial Santiago Cucurella
Hola! Sóc La Garriga Digital.cat! Aquest és el meu número de telèfon, per si tens alguna cosa a dir-me: 698 578 064. Si vols, també em pots escriure un Whatsapp :)

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.