Multitud de representants del món econòmic, polític, institucional i civil, encapçalats pel president de la Generalitat, Carles Puigdemont, han reclamat aquest passat dimecres 26 d’octubre el traspàs total del servei de Rodalies a Catalunya i ho han fet acompanyats de més de 200 alcaldes d’arreu del país, entre els quals s’hi comptava la batllessa de la Garriga, Meritxell Budó, en un acte oficial al Saló de Sant Jordi del Palau de la Generalitat.
Budó, destacava a través de les xarxes socials que la reclamació aglutina molta gent “de diferents colors polítics, al servei d’una causa tan noble com és la reivindicació de la dignitat dels nostres ciutadans i ciutadanes” i afegia que “volem un servei ferroviari que funcioni, sigui puntual i digne del segle XXI”.
En la seva intervenció, secundada per tots els presents, el President de la Generalitat, Carles Puigdemont declarava que “el traspàs íntegre de Rodalies no és una qüestió de puntualitat, sinó de dignitat”, i advertia que “no serem més pacients ni comprensius amb els incompliments” del govern espanyol i d’Adif. “A cada incompliment li correspondrà una resposta”, afegia el cap de l’Executiu.
En aquest mateix sentit, el conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, anunciava que el proper 28 d’octubre el Govern presentarà un recurs contenció administratiu contra l’Administrador d’Infraestructures Ferroviàries (Adif) davant l’Audiència Nacional perquè “se l’insti a invertir d’una vegada per totes, perquè la Generalitat és titular d’un servei impossible”.
I és que les dades oficials del servei de Rodalia i Regional, són esfereïdores:
A dia d’avui, en total, s’ha executat menys del 9% del pressupost de 2016 de Renfe operadora i Adif a Catalunya (el 2015 només es va arribar al 26%), dividit de la següent manera: menys del 2% del pressupost de Renfe executat el primer semestre (pressupostats 142.640.000 euros; executats 2.799.830 euros) i menys del 20% del pressupost d’Adif executat el primer semestre (pressupostats 84.762.000 euros; executats 16.933.320 euros).
Per altra banda, dels 4.000 milions d’euros del pla de Rodalies previstos entre els anys 2008 i 2015, només se n’ha executat un ridícul 10%.
Però aquest esperpent de números no fa sinó reflectir-se en el rendiment i el servei que ofereixen aquestes infraestructures vitals per a qualsevol país. Sense anar més lluny la puntualitat de Rodalia ha caigut del 94% al 88%, mentre que a Regional, la davallada ha estat del 58% al 52%. A més, el nombre d’incidències relacionades amb la infraestructura ascendeix a 1.597 entre els anys 2012 i 2016, mentre que els trens implicats en alguna incidència durant el mateix període de temps puja fins als 45.392. Es calcula que la quantitat aproximada de persones afectades en aquests gairebé quatre anys ascendeix a 5,6 milions.
I és que l’escandalós servei de trens del Principat ha aconseguit una gairebé inèdita unitat catalana per reclamar una xarxa ferroviària digne i del segle XXI. Com a mostra, destacar la presència de l’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, del president de la Federació de Municipis de Catalunya, Xavier Amor, i del vicepresident de l’Associació Catalana de Municipis, Josep Caparrós, a més d’una llarga llista destacada:
213 alcaldes d’arreu del país han participat en l’acte, al qual també han assistit els presidents de les quatre diputacions; presidents de cambres de comerç; el president del Port de Barcelona; els presidents d’Òmnium Cultural, l’Assemblea Nacional Catalana i l’Associació de Municipis per la Independència; presidents de cambres de comerç; sindicats; diputats de la Comissió de Territori del Parlament de Catalunya, i plataformes i entitats vinculades amb la reivindicació (l’Associació per a la Promoció del Transport Públic; el col·lectiu pqnoensfotineltren, i la Plataforma d’Usuaris Portbou-Barcelona), entre d’altres.