Aquest setembre encetem un nou curs polític a la Garriga. Sens dubte és un curs molt important en clau municipal perquè al mes de maig de 2015 hi haurà examen final i la ciutadania valorarà si l’acció de govern municipal ha estat l’adequada i si alguna força política mereix més representació de la que té a l’actualitat donant, d’aquesta manera, oportunitats a altres maneres de governar.
En un període d’avaluació que comprèn quatre anys CiU i Acord semblen, com mals estudiants, haver deixat tot per a l’últim moment i intentar així salvar els mobles (no precisament els fabricats a la Garriga). Efectivament, al nostre govern municipal li ha entrat la dèria per fer allò tan típic que fan tots els governs municipals que no tenen una idea clara i, a mig termini, que no tenen projecte sobre el seu municipi més que el dia que passa any que empeny: l’any abans de la cita electoral inaugurar infraestructures (que en aquest cas ja porten temps funcionant com va ser el cas de la Pista nº2 amb la seva nova coberta o el parc del Patufet de Ca n’Illa), arranjar carrers i mobiliari urbà per després exposar-ho com un èxit, en definitiva, fer-se la foto… mentre durant tres anys amb prou feines s’actua en la matèria. Només cal veure la portada d’El Garric del mes de setembre i el contingut del mateix per adonar-se com d’electoralista és la mesura i com s’utilitzen els mitjans públics per fer propaganda ad hoc.
Un altre cas similar el tenim en l’enllumenat públic. El mes de juliol el nostre partit denunciava a les xarxes socials l’estat lamentable de l’enllumenat públic a la Garriga. Als carrers ja mal il·luminats se li estava afegint un creixement constant de fanals amb bombetes foses i no reemplaçades. Això ja no només afectava als barris allunyats del centre urbà, sinó que el Passeig en el seu tram sud es veia també afectat. Ara, al govern municipal “se’ls ha encès la bombeta” i anuncia amb bombo i plateret que també intervindrà en els temes de millora de la xarxa de enllumenat urbà. Es clar, maig de 2015 els queda a prop.
Totes aquestes mesures a corre-cuita provoquen casos com el que s’ha viscut recentment al carrer de la Doma, on s’ha actuat com un elefant en una botiga de tot a un euro. Sense fer una reunió clara i formal amb els veïns afectats s’ha arrasat literalment el carrer, talant tots i cadascun dels arbres estiguessin o no malalts. Les queixes veïnals no s’han fet esperar i aquest fet ha recordat a d’altres episodis d’aquest i anteriors governs municipals, als quals se’ls omplia la boca de participació ciutadana i consulta a tots els veïns però que no predicaven amb l’exemple. “Una cosa es predicar y otra dar trigo“.
El curs començarà amb l’electoralisme a tota vela però no podem passar per alt el que ha succeït les darreres setmanes. Un exemple el tenim en aspectes preocupants esdevinguts durant la proppassada Festa Major. Augmentar el pressupost per a la Festa Major prèvia a les eleccions municipals és, com arranjar carrers i inaugurar infraestructures mesos abans de la cita amb les urnes, un clàssic de manual. El pressupost es va augmentar, però 3.000 € se’ls va emportar un Foraster per fer el pregó que ja cobra de tots nosaltres a la TV pública. No dubtin que el Sr. Quim Masferrer va ser el triat perquè és membre del “gremi de l’estelada” i en un any tan significatiu no podia faltar algú d’aquest selecte grup. A C’s la Garriga pensem que 3.000 € de diner públic per fer un pregó és una vergonya en aquests temps i en els que vindran.
Un dels episodis més preocupants és que amb aquest equip de govern s’està “normalitzant” els actes incívics durant la Festa Major. Malgrat que els incidents de vandalisme i altercats es repeteixen i especialment aquest any amb especial virulència, des de l’Ajuntament no es té un veritable pla de contingència que eviti aquests episodis que entelen la imatge de la nostra festa i del nostre poble. Sort en tenim de la nostra policia local que, tot i l’obsoleta comissaria, redoblen esforços en aquestes dates que si no encara aniríem a pitjor.
El mes d’agost ens va deixar un altre episodi lamentable com va ser l’enfonsament de més de 100 m2 de teulada de la zona on hi havia els telers de l’antiga fàbrica de Can Luna. Can Luna amenaça en convertir-se en un maldecap per l’Ajuntament en lloc d’una satisfacció. Can Luna és 100% propietat municipal des de finals de l’any passat. Estem a expenses que la Diputació enviï un informe d’usos al nostre Ajuntament des de fa més de vuit mesos. Vuit mesos per fer un informe d’usos i encara el tema està sine die: ni que estiguessin redactant el pla d’obra de la Sagrada Família! Una vegada més tenim davant nosaltres dos fets que tantes vegades des del meu partit hem denunciat: per un costat la inutilitat de les Diputacions (i Consells Comarcals) que només són caríssims “xiringuitos” per col·locar a membres de partits polítics al poder i llurs amics (a la Diputació de Barcelona mana CiU i mirin el temps que portem esperant. Imaginin si governessin els socialistes com fins fa poc temps, de ben segur que des del govern municipal ja haguessin dit la seva) i per un altre costat la clara improvisació de l’equip que dirigeix la Sra. Budó. Efectivament, sabien des de fa tres anys que arribaria el moment que Can Luna passaria sota tutela del nostre Ajuntament i lluny d’avançar i buscar aquest informe (que segurament tenim professionals més propers que ho podien tenir ja elaborat) esperen com sempre a l’últim minut. Tal faràs tal trobaràs i mentrestant la part més vella i pitjor conservada de la fàbrica ha donat mostres de la inacció de CiU + Acord en aquest tema. Potser quan vulguem actuar a Can Luna encara ens costarà més calers.
Amb tot aquest panorama previ de l’obra del govern Budó, amb l’electoralisme que he esmentat a curt termini i amb el discurs “ISO9001 independentista” a tot volum per distreure’ns de la seva deixadesa; així comença aquest que serà un apassionant curs polític. Jo el que els hi demano és que quan d’aquí a vuit mesos els que avui ens governen a la Garriga i alguns dels que ja han governat en el passat li demanin el seu vot, pensin en els incompliments dels seus programes electorals passats i en la manca de concreció i bones paraules dels seus programes futurs que de ben segur no compliran. En aquest sentit alguns portem temps estudiant, preparant-nos les lliçons per arribat el moment explicar-vos amb pels i senyals el que portem temps dient al carrer i a les xarxes socials: com volem que sigui la Garriga del segle XXI.
Àngel Guillén
Portaveu Ciutadans la Garriga.