Resoldre la crisi abans que independència? La pregunta potser una altra: Si Catalunya hagués estat independent estaria patint la crisi que han generat els partits espanyols? Creu algú que els qui ens han dut a la crisi ens en trauran? Quant ha rebaixat Espanya la seva despesa i quan ha obligat a fer-ho a Catalunya? Sincerament, hi ha qui pensi que Espanya estarà disposada a parlar d’independència si es supera la crisi? Són conscients de la crisi que li espera a Espanya si Catalunya, el seu primer generador de riquesa, marxa? No és prioritari ser independents precisament per a sortir-ne?
Espanta l’independentisme la inversió estrangera? Les dades objectives diuen que NO! Tot el contrari: La inversió estrangera és dispara a Barcelona, per sobre Madrid. El 2013 és van establir 73 nous projectes empresarials de capital estranger a la capital catalana. Segons el Global Cities Investment Monitor, Barcelona apareix en la desena posició de les principals àrees urbanes del món, i la quarta europea. Madrid, en el lloc 16. Un altre informe situa Barcelona per davant de Berlín, Amsterdam, Edimburg i París. A qui espanta l’independentisme? Als qui perden molt si es queden sense el seu principal proveïdor: Espanya. Davant d’aquesta realitat, què han de decidir els habitants de Catalunya? Seguir colonitzats o gestionar els seus propis recursos en bé de les seves famílies?
Necessitaran passaport els ciutadans de Catalunya que vulguin anar a Espanya? Això diu el Partit Popular. Se suposa que també els espanyols que vulguin visitar Catalunya. Ho presenta com un problema. Doncs ho té molt fàcil: per què diu que negarà la pertinença de Catalunya a la Unió Europea? Qui exigirà passaport serà Espanya perquè Catalunya, els catalans, se senten i volen seguir sent europeus. Li interessa a Espanya que Catalunya independent estigui fora de la Unió Europea? Tan sàdics són els seus dirigents amb el poble espanyol, les seves empreses i negocis? Està a la seva mà evitar passaport i perjudicis de tot tipus per als seus ciutadans! Acceptin Catalunya com un soci equivalent a Portugal, França, Itàlia, etc. Qui exigirà passaport? Espanya! Catalunya no.
Gestionen bé Espanya els que diuen defensar-la tant? Espanya sense Catalunya no tindria nom, ja no seria Espanya, sinó el tros que queda després d’haver separat la part que avui diem Catalunya? Ho diu el PP. Per què es vol independitzar, Catalunya? Va demostrar voler seguir a Espanya malgrat una història centenària de greuges. Va acceptar la Constitució espanyola, va recolzar el govern espanyol en moments transcendents, va elaborar un nou Estatut respectant la Constitució però… Què feia mentrestant Espanya? Un progressiu dèficit fiscal, incompliments en inversions i traspassos, invasió de competències, interpretació arbitrària de la Constitució, anul·lació del votat pels catalans, atac a la seva llengua, recentralització… Què pensar de qui tracta així a qui és tant important? Bons gestors? Sembla que no. Qui ha creat aquest desig d’independència en els catalans dignes?
Com valoren els espanyols la seva dignitat i llibertat? El 1714 Catalunya va ser derrotada. Es va establir el Decret de Nova Planta que va anul·lar les constitucions catalanes, es va implantar (ho van intentar!) la castellanització, van humiliar als catalans, tancar les seves universitats i un llarg etcètera. Cent anys després, el 1814, acaba la guerra contra França. Van guanyar els espanyols. Per què es van resistir i van lluitar? Diran que per dignitat, per la seva llibertat. Entenen llavors per què els catalans van lluitar i segueixen lluitant, ara democràticament, per la seva dignitat i llibertat? Si els francesos haguessin proposat “afrancesar” els espanyols com haguessin reaccionat? Si haguessin proposat terceres vies, recursos econòmics, haguessin acceptat? Per què neguen als catalans el que ells van fer davant els francesos?
Davant aquesta situació, els ciutadans de Catalunya, per dignitat, què han de fer?