Tanquem l’últim cap de setmana d’aquest mes d’octubre a la Garriga i ho fem amb un temps ben tranquil.
La circulació general de vents del sud ha propiciat un augment considerable de les temperatures durant gran part dels dies d’aquest mes i d’aquesta setmana, per descomptat. Aquest diumenge, la circulació de vents ha canviat a ponent, la qual cosa ha sigut causant d’un augment tèrmic en punts costaners i del prelitoral català, especialment. Tot i així, destacar el descens de la humitat relativa ambiental. La sensació de xafogor ha disminuït clarament arreu durant aquesta última jornada de la setmana. La màxima a la Garriga s’ha enfilat fins els 27ºC, una temperatura molt càlida per trobar-nos a les acaballes del mes d’octubre.
Aquesta bonança, però, té les hores contades. L’arribada d’un embossament d’aire força fred en alçada farà canviar radicalment aquesta llei de temps que hem estat tenint pràcticament durant tot el mes.
Així doncs, esperem un canvi d’aires a partir del proper dilluns a la nit. Com bé sabem, quan arriba un embossament d’aire fred a les nostres latituds, són les zones d’alta muntanya del país les que primer noten el descens del termòmetre. Amb el pas de les hores, l’aire fred va estenent-se per acabar afectant el conjunt del territori.
Amb tot, però, no caldrà patir pel temps del primer dia de la setmana. El dilluns vindrà marcat per un ambient poc fresc a primeres hores i força càlid durant les hores centrals de la jornada. El sol serà clar protagonista meteorològic arreu de Catalunya.
A partir de la nit, com comentàvem, els indrets més elevats començaran a notar l’arribada de l’aire fred. De cara al dimarts, aquesta baixada de les temperatures es faria més evident i generalitzada. Estem parlant d’un descens important, que ens portarà a uns valors de plena tardor. Tot i així, no patiu, que encara no farà fred d’hivern. Es preveu un descens d’entre 5 i 10ºC en general, respecte les temperatures que hem estat tenint aquests últims dies.
Pel que fa a l’estat del cel, tot sembla indicar que els núvols seran compactes amb possibilitat de precipitacions en qualsevol indret del país i a qualsevol hora del dia. Tot plegat, però, poc important i de distribució irregular. Amb aquest brusc descens del mercuri, serà fàcil veure nevar al Pirineu (en cas que s’acabin produint les precipitacions), per damunt de la cota 1600 aproximadament. En qualsevol cas, parlaríem d’una “enfarinada”.
La resta de la setmana es presenta, en conjunt, força més estable. Dimecres i dijous (la Castanyada) seguirem amb unes temperatures força baixes, però amb tendència a que es vagin recuperant una mica en hores diürnes. De nit, després d’aquesta caiguda del termòmetre,costarà que es recuperin, de manera que farà força fred i convindrà que ens abriguem.
Com heu pogut veure, doncs, s’espera un canvi important en les temperatures a partir del proper dimarts. Aquest serà el dia de la setmana que, a la Garriga i a Catalunya en general, tindrem més possibilitats de rebre algun que altre xàfec.
La Castanyada a la Garriga es preveu fresca o relativament freda, igual que en el conjunt de les comarques catalanes, però amb un temps força tranquil i dominat, en general, pel sol.
Veurem com avança tot plegat i informarem de les novetats que hi puguin haver, si així es presenta.
Bona setmana a tots, salut i méteo!