En el passat ple municipal del 19 de desembre es va aprovar amb quinze vots a favor i un en contra la moció en defensa del model d’escola catalana.
Des de Ciutadans La Garriga ens declarem totalment en contra d’aquesta moció per estar, sobretot, plena de falsedats per justificar la seva legitimitat.
Les falsedats en les quals se sustenta són:
• En el tercer atès es parla d’un model educatiu que dóna bons resultats acadèmics. Primera falsedat. Aquest model educatiu té sumit en el fracàs escolar al 30% dels nostres joves això el que deslegitima totalment aquesta argumentació. Tanmateix les causes no són només producte de la immersió però no es pot induir a la confusió de la població fent aquest tipus de estratagema.
• En el mateix tercer atès es parla que els alumnes assoleixen “els nivells adequats de coneixement d’ambdues llengües al finalitzar l’ensenyament obligatori, tal com acrediten els resultats de les proves d’avaluació efectuades.” Quines proves són aquestes? L’informe PISA? Fora bo recordar als regidors que van votar a favor d’aquesta moció que, com el mateix Joaquim Prats, (ex-responsable de l’informe PISA a Catalunya) va reconèixer en seu parlamentària el 22 de març de 2012; que l’informe PISA no avalua la comprensió lectora en castellà ja que la prova de comprensió lectora es fa en català. Així doncs, és rotundament fals el mantra que alguns tan obstinadament volen fer quallar: que l’informe PISA demostra que els alumnes catalans tenen els mateixos coneixements de castellà que els de la resta d’Espanya. Les poques dades que tenim per relacionar el castellà amb el sistema educatiu català ens mostra que els alumnes amb llengua materna castellana són els més proclius al fracàs escolar. Queda clar.
• L’últim atès que santifica la immersió lingüística com a generador d’igualtat d’oportunitats i de cohesionar la societat ens sembla exagerat però mereixeria un capítol a banda d’aquest comunicat nostre.
• L’acord tercer torna a les falsedats quan diu que la LEC “és l’eina que garanteix que no es separin els infants per raó de llengua, assolint tots ells el perfecte coneixement del català i del castellà”. Fals de tota falsedat. Primer perquè encara que a nosaltres l’esborrany de la LOMCE no ens convenç i continua sense buscar una autèntica renovació pedagògica i que a la vegada sigui consensuada pel major nombre de parts implicades de manera que la facin estable en el temps, no diu en cap moment de separar els alumnes en diferents línies en funció de la llengua vehicular. I segon, perquè no és cert que amb dues hores a la setmana de castellà s’assoleixi el domini perfecte ni d’aquesta ni de cap llengua, excepte que siguem uns portents intel·lectuals i la resta de la humanitat no. És de sentit comú. Tinguem en compte que parlar una llengua no és dominar-la. Una fal·làcia més dels defensors del sistema de immersió. Els analfabets parlen una llengua però no la dominen.
És per tot això que ens sembla lamentable que CiU, Acord, SI, PSC i ICV intentin confondre l’opinió pública del nostre poble amb una moció basada en fets tan fàcilment desmuntables. Paradoxal ens resulta la posició del PSC. Anys enrere des d’aquest partit es defensava el bilingüisme en la figura de la gran pedagoga Marta Mata. Avui, víctima dels complexos en què els ha anat ficant CiU i ERC, el PSC sembla recordar el bilingüisme a la Festa de la Rosa o quan hi han eleccions.
També voldríem denunciar que la moció està feta ad hoc per defensar la immersió, com si realment fos la base del nostre fracassat sistema educatiu. La moció podria recollir crítiques a aspectes més tècnics de l’esborrany, els que realment són la columna vertebral de la nova llei que prepara el Partit Popular (per tota Espanya, això afectarà a tota Espanya i no només a Catalunya) però això no ha estat important per als seus promotors.
Des del nostre partit seguirem insistint en el trilingüisme com una mesura clau per elevar el nivell competencial dels nostres alumnes. En la societat actual, el domini de la llengua anglesa és gairebé tan bàsic com el matemàtic. Així ho entenen Artur Mas o José Montilla que no han de creure en els miracles acadèmics de la immersió quan han portat els seus fills a escoles amb models vehiculars trilingües i fins i tot quatrilingües en una mateixa línia educativa, sense segregacions per idioma tal com proposem des de Ciutadans. Volem el model de les escoles d’elit per les nostres escoles públiques i concertades. Alguns ja ho fan i ho tenen molt clar com a Madrid o a Múrcia on les escoles bilingües amb models vehiculars en castellà i en anglès són una realitat creixent.
En aquest últim ple també van succeir dos aspectes importants que tractarem en una altra ocasió. D’un costat va ser l’aprovació d’uns pressupostos que van deixar poc marge a la participació real tant dels partits amb representació al Consistori com els que ara mateix no en
tenim. D’altra banda el vot en contra del PSC a que es compleixi l’article 3 de la Llei 39/1981, de 28 d’octubre (llei de banderes) i la inoportuna i innecessària resposta al Sr. Puig (PP) per molt irònica que fos del grup municipal de SI.
Per acabar, aprofitem aquesta nota de premsa per desitjar a tots els garriguencs i garriguenques unes molts Bones Festes i bona entrada d’any.
Segueix-nos a Twitter: @Cs_LaGarriga o
a Facebook http://www.facebook.com/CiutadansLaGarriga