La sessió va començar amb la inauguració formal de les jornades, que va comptar amb la presència de la Sra. Maite Masià, Directora de l’ICAEN i de la Sra. Mertixell Budó, Alcaldessa de la Garriga.
El Sr. Santi Martínez, Director d’Estabanell, va fer la introducció explicant la voluntat de modernitat que va mostrar l’empresa quan fa cent anys va portar l’electricitat a la Garriga, que ara es replicava apostant per la mobilitat elèctrica i per l’eficiència energètica. “L’empresa necessita aprendre com gestionar bateries amb rodes distribuïdes pel territori, que és el gran canvi que aporten els VE al món elèctric, i establir un nou diàleg amb els clients basat en el consum eficient i responsable”.
La Directora del ICAEN va parlar de l’aposta de l’Administració per la gestió de la demanda, com es demostra al Pla Estratègic de l’Energia de Catalunya 2012-2020, fet públic fa una setmana i que el sistema elèctric prengui les decisions en base a les necessitats dels consumidors i no dels productors.
Finalment, l’Alcaldessa de la Garriga va fer públic l’acord del Ple Municipal del dia anterior, on el poble va decidir formar part del Pacte d’Alcaldes, que formalitza la seva aposta decidida per la sostenibilitat i es compromet amb els objectius 20-20-20.
La primera ponència sobre estratègia de càrrega de vehicles a càrrec de Joan Pellicer, de l’empresa Circutor, va mostrar l’evolució tècnica i de disseny dels punts de càrrega al carrer. “El vehicle elèctric ha vingut per quedar-se” va assegurar, i va qualificar de “canvi de paradigma” la disponibilitat de gran capacitat d’acumulació d’energia que permetran els vehicles elèctrics.
A continuació, el Director Tècnic d’Estabanell, Albert Estapé, va presentar els reptes que la generació distribuïda i l’acumulació d’energia representen per als distribuïdors, amb unes xarxes desenvolupades i dimensionades al llarg de 100 anys, amb la premissa que l’energia elèctrica circula en una sola direcció: de la generació al punt de consum. Va recalcar que “la gestió de les variacions dels diferencials de tensió produïdes per l’entrada i sortida d’energia produïda pels particulars és un repte pel sector elèctric”. De totes maneres, “la correcta gestió de la generació distribuïda permetrà assolir un nivell de qualitat i estabilitat en el subministrament impensables fins ara”.
En Patrick Renau, president de Volt-Tour, va explicar la seva experiència com a usuari de cotxe elèctric, i que “l’ansietat d’autonomia desapareix un cop s’han conduit 1.000 km, i s’han modificat els hàbits cap a una estil gens agressiu, on cal planificar els viatges”. En el seu cas ha aprofitat per fer una experiència única, consistent en carregar de nit tant les bateries del cotxe com unes d’usades, i fer que la casa funcioni de dia amb l’energia acumulada o marxar de vacances desconnectant la casa del sistema elèctric i que els electrodomèstics, rellotges i altres dispositius en tinguin prou amb l’energia de les bateries del cotxe.
Al final hi va haver un debat amb els assistents, que es va centrar en l’autoconsum de l’energia renovable.
FUMH / Fotografia de Ramon Ferrandis