Les vendes al detall del comerç segueixen baixant en el conjunt del país (-17,4 % en el darrer trimestre respecte l’anterior) i en quasi tots els formats comercials, però on es nota més és en el comerç autònom i en les petites cadenes, que segueixen absorbint en part la caiguda d’altres sectors degut a la baixada d’ingressos que suposa una davallada del consum. En el mes de setembre, comparant amb el mateix mes de l’any passat, la baixada ha estat encara més gran que en els mesos anteriors; no veiem cap canvi de tendència i no podem esperar que es modifiqui aquesta tot i les festes nadalenques.
L’índex general de comerç al detall a preus constants registra una variació interanual de -5,5% i d’un -5,4% acumulat en els primers nou mesos de l’any, segons dades publicades per l’INE (Institut Nacional d’Estadística).
La caiguda se centra encara més en el comerç unilocalitzat o autònom, on la baixada interanual és de -7,2% i la acumulada en l’any és de -6,9%, creixements negatius només igualats per les petites cadenes de venda al detall. Ambdós son els que més han patit fins ara les baixades de la demanda interna.
Analitzant els terminis d’ocupació, de nou són els petits comerços els que demostren major sacrifici en el manteniment de l’ocupació, amb una reducció mínima del -0,1%, davant d’una reducció del -2,1% en les grans superfícies que, malgrat haver aconseguit millors resultats, és el sector que més castiga a l’ocupació.
De l’anàlisi d’aquestes dades podem afirmar que no és cert que les grans superfícies comercials siguin creadores d’ocupació; no només la redueixen sinó que obliguen els demés formats comercials a disminuir també les seves plantilles al no poder afrontar la competència de preus.
Si continua aquesta tendència negativa ens preocupa que sigui molt difícil mantenir el creixement, que en aquests mesos s’ha conegut en el nombre d’autònoms dedicats a l’activitat comercial que permetia cobrir les nombroses baixes produïdes davant d’una baixada en el conjunt dels anys de crisi a nivell estatal. De 30.000 comerços (16.175 a Catalunya i 15.008 a la província de Barcelona) s’havia aconseguit en el primer semestre de 2011 el creixement net de 6.739, modificant la tendència a la baixa que es produïa des de el 2008. Si es mante aquesta perspectiva i la campanya nadalenca és positiva podria evitar-ne nous tancaments i pèrdua d’ocupació. La tendència a la baixa del consum no permet en aquests moments confirmar aquest anàlisi en positiu.
Desitgem una bona campanya nadalenca del comerç al detall que permeti millorar les expectatives de venda del sector autònom i familiar.