Les vendes minoristes del comerç no creixen en el conjunt del país i en quasi tots els formats comercials, excepte en les grans cadenes que absorbeixen en part les caigudes d’altres sectors. L’ocupació d’aquest sector també disminueix, però ho fa molt més ens els formats de les Grans Superficies que en el comerç autònom o familiar.
L’índex general de comerç minorista a preus constants registra una variació intermensual del 7’4% el juny respecte el mateix mes de l’any anterior i d’un 5,5% en el primer semestre de l’any, segons les dades publicades en l’INE. Aquests registres són lleugerament més moderats en la seva caiguda respecte als dels mes de maig, però segueixen sent molt negatius.
La líder dels autònoms UPTA España (la CTAC a Catalunya) considera que amb aquestes xifres serà molt difícil poder crear ocupació en els propers mesos, ja que encara es frena en part el descens general en el consum, encara que a aquestes altures de l’any haurien d’haver millorat molt més quantitativament. El secretari general d’UPTA Espanya, Sr. Sebastián Reyna, assegura que continuarà la pèrdua del comerç independent, que ja supera el tancament de més de 30.000 comerços des de el començament del 2009.
La caiguda se centra més en el comerç anomenat tècnicament unilocalitzat, la disminució interanual és de -8,7% i l’acumulada aquest any de -7,1%, pèrdues només superades per les petites cadenes que són les que més pateixen el descens de la demanda interna.
No obstant això, el comerç autònom demostra una vegada més la seva capacitat de manteniment de l’ocupació amb només una disminució del -1% en el primer semestre, la qual cosa demostra la capacitat dels negocis administrats per autònoms per a fer front la crisi i no buscar solucions fàcils mitjançant els acomiadaments.
Aquest situació contrasta amb les Grans Superficies que, amb una disminució equivalent del -7,3% redueix l’ocupació en -1,9%.
Aquestes xifres reforcen la posició defensada per UPTA Espanya-CTAC d’evitar una nova liberalització dels horaris comercials. Això només representaria un benefici per a les grans superfícies davant el comerç autònom de proximitat però que no tindria efectes en la creació d’ocupació: més aviat seria una pèrdua major en els comerços petits.