Dissabte 29 de gener, al Patronat,
La Garriga –no ho descobrirem– té un actiu importantíssim expressat a través d’entitats i associacions i que s’exemplifica en un patrimoni no només material –natural o arquitectònic– sinó també immaterial, conservat en la memòria de generacions, que s’actualitza en festivitats populars i tradicionals al llarg de l’any. Tot aquest pòsit, ben conjugat, hauria de conformar-nos un relat per a
La conformació d’una identitat no és fàcil, però també és difícil no saber entreveure-la. La identitat dels llocs no la sustenten només les persones. L’espai físic explica voluntats i maneres de ser i conviure en els llocs al llarg del temps. La identitat també és el reconeixement d’un espai comú, d’una plaça pública, lloc de trobada a partir de diferents punts de partida, de distintes geografies. Conèixer i reconèixer-se a través d’allò que es veu, d’allí on es viu. El 1991 érem 9.500 habitants. Avui ja som més de 15.000 persones. En deu anys hem crescut en 3.000 garriguencs. No és poca cosa. L’evidència d’aquesta transformació en la fesomia humana del nostre poble no es pot obviar i s’ha de saber invertir a favor de l’enriquiment del nostre teixit associatiu i cultural.
Els darrers anys –és sobrer dir-ho– han estat políticament complicats. Hi ha hagut desgast social i personal. La immediatesa de la gestió municipal, la que ens resulta més propera, també ha rebut el descrèdit general de la política. La tensió al voltant de qüestions puntuals –importants però puntuals– ha monopolitzat en excés debats i polítiques instal·lant un clima enrarit de desconfiança que dificulta una mínima entesa, un clima d’acord que permeti avançar, “progressar” i projectar idees que transcendeixin la mera gestió d’un pressupost. Tal vegada, en anys vinents, hàgim de saber gestionar –és una manera de dir– més il·lusió i més imaginació que pressupost, i això implicarà noves formes i actituds a l’hora d’encarar el que ens resulta més proper: l’administració local. En aquest sentit, tinc la impressió que
L’Aliança com a exemple, sí. De tenacitat malgrat les vicissituds i contratemps dolorosos; de compromís i generositat amb una causa, amb uns ideals. M’agrada molt l’inici de la cançó del centenari (compreu-vos el cd!): “Somni d’un instant, il·lusió compartida. L’afany d’un moment, el goig de viure” –i amb permís, afegim: a la Garriga.
Albert Benzekry i Arimon – Acord per la Garriga