L’AAVP inicia noves accions contra el trasllat de l’estació

0
aavp

El dimarts 29 de juny, a tres quarts de vuit de la tarda, es va reunir en assemblea l’Associació d’Amics i Veïns del Passeig (AAVP) per tal que els seus membres poguessin repassar la trajectòria de l’Associació des de la seva creació el passat mes de desembre. A més a més d’aquest repàs a les accions de l’AAVP, els seus integrants varen presentar un escrit contra el trasllat de l’estació al carrer Guifré que es presentarà a l’Ajuntament al Ple d’avui dia 30 de juny.

El President de l’AAVP, Joan Turró, va començar l’assemblea fent una relació dels actes duts a terme per l’Associació des de la seva fundació, no sense abans manifestar fermament que “el trasllat de l’estació “és una animalada”. A més de destacar la recollida de més de cinc-centes signatures contra el seu trasllat, Turró també va remarcar la participació de l’Associació a diferents mitjans de comunicació -entre ells L’Espai Digital, a l’entrevista que hi va concedir – i va fer un repàs a les reunions mantingudes amb membres de l’Ajuntament.

Segons Turró, la situació de l’alcaldessa i l’equip de govern en torn a l’estació és “dubitativa”. Va explicar que la posició dels diferents grups del govern davant el trasllat no està unificada, i que de les reunions de veïns amb l’Ajuntament “no se’n va treure l’aigua clara”.

A part del trasllat de l’estació, també es va parlar del soterrament del pas a nivell del Camí del Bosc, que per part de Renfe està proposat com un túnel que s’iniciï al carrer Guinardó. L’AAVP, no obstant, demana que el túnel de pas per sota les vies comenci a la rotonda de la carretera. Segons Turró, aquesta reclamació no ha estat considerada per l’Ajuntament, i l’AAVP entén la proposta d’instal·lació de l’estació al carrer Guifré com una contrapartida a Renfe per fer-se càrrec de l’obra més costosa, és a dir, el túnel de pas sota les vies.

També va tenir un record per la consulta realitzada per l’Ajuntament, que va ser també contundent: segons Turró la consulta ha estat un fracàs i l’Ajuntament “se l’ha passada pel clatell” i se n’ha desentès al·legant “romanços”. Tot això obeeix, segons el president de l’AAVP a un replegament de l’Ajuntament davant d’un resultat advers de la consulta.

Després d’aquestes declaracions, va presentar l’escrit que l’AAVP farà arribar a l’Ajuntament per a expressar el seu descontent, i que els reproduïm a continuació:

L’ESTACIÓ DE RENFE, COM SEMPRE, AL SEU LLOC.

El passat mes de desembre l’equip de govern de l’Ajuntament de la Garriga va fer una convocatòria al Teatre El Patronat per tal d’informar en relació a l’estació de RENFE i  la construcció de les vies d’avançament i d’estacionament de ferrocarrils a la Garriga.

Aleshores, els responsables municipals ens van dir que la decisió es prendria abans d’acabar l’any 2009 i que no hi havia temps per a poder fer un procés participatiu com ells haurien volgut, però que demanarien l’opinió a la ciutadania i que la resposta majoritària en relació a les preguntes plantejades tindria un pes decisiu en l’opció que l’Ajuntament de la Garriga prendria en la negociació amb ADIF, l’empresa responsable de les infraestructures ferroviàries. En aquesta línia, els representants de l’equip de govern van insistir en la importància de la consulta i, posteriorment, van arribar a contractar diverses persones amb l’objectiu d’estimular la participació ciutadana en aquest procés participatiu a petita escala que, segons ens van dir, no es podia aprofundir més perquè el temps per a recollir l’opinió dels garriguencs era limitat.

Vuit-centes persones van manifestar la seva opinió responent a la pregunta formulada per l’Ajuntament, i d’aquestes vuit-centes persones, sis-centes van manifestar-se inequívocament a favor de mantenir l’estació de tren al mateix lloc que ara.  La preferència dels garriguencs al respecte és, doncs, inequívoca.

Malgrat això i malgrat que els responsables municipals havien manifestat que l’opinió dels garriguencs tindria molt de pes en la posició que l’Ajuntament defensaria, la percepció dels sotasignants és que no ha estat així.  Membres de l’Associació d’Amics i Veïns del Passeig s’han entrevistat amb tots els partits que governen la Garriga i les conclusions d’aquestes entrevistes són fàcils de resumir: l’alcaldessa manifesta ara que no es tractava d’un procés participatiu, ni d’una consulta, ni d’una enquesta, sinó d’un simple recull d’opinions de valor relatiu (quin cost va tenir dur a terme aquest recull d’opinions, contractacions incloses?) perquè manté que si ADIF paga la construcció d’un túnel des de la carretera Nova al carrer Guinardó, es podria acceptar el trasllat de l’estació a l’alçada del carrer Guifré.  El Sr. Pujol es manifesta decididament partidari del trasllat de l’estació, malgrat l’opinió majoritària dels garriguencs, i el Sr. Fornés és l´únic que diu que cal respectar l’opinió dels garriguencs que van participar en el “recull d’opinions” però no manifesta en cap moment fins on vol arribar per a fer respectar l’opinió democràticament expressada pels seus conciutadans.  Veiem, doncs, com en un mateix equip de govern els diversos partits defensen opcions diferents.

Malgrat les intencions inicials que va manifestar aquest equip de govern, ni els processos participatius ni la claredat en la gestió no són el seu fort. Els fets demostren que no calia anar tan a corre-cuita  el passat mes de desembre, ja que les coses són on eren (altrament, imaginem que l’equip de govern ja hauria informat). Per tant, si la seva voluntat autèntica és defensar l’opció majoritària dels garriguencs, i considera que l’opinió de vuit-centes persones és insuficient, l’Ajuntament és a temps encara d’iniciar un procés participatiu ben clar.

En qualsevol cas, l’Associació de Veïns i Amics del Passeig, demanem a l’equip de govern de la Garriga que faci una nova convocatòria a la població per a explicar amb claredat quina és la seva opció com a equip de govern, al marge de les preferències de cada grup que en forma part. Que expliqui, abans que es prengui cap decisió definitiva, quin és l’estat de la qüestió i quina opció ha defensat en la darrera reunió mantinguda amb ADIF. Nosaltres, igual que la immensa majoria de ciutadans i ciutadanes de la Garriga que lliurement ha expressat el seu punt de vista, continuem manifestant-nos en contra del trasllat de l’estació al carrer Guifré, ja que aquesta és una zona de baixa densitat demogràfica més allunyada del domicili de la majoria d’usuaris de RENFE que l’estació actual, perquè a causa d’això, el trasllat de l’estació incrementaria molt el trànsit rodat a la Garriga i perquè les vies d’avançament i estacionament a Can Violí malmetrien un territori de gran valor paisatgístic i ambiental.  Un cop més manifestem la nostra preferència per mantenir l’estació al seu lloc de sempre, convenientment reformada, i les platges de vies d’estacionament i avançament al nord del municipi, darrere la SATI i més al nord de la Muntanyeta, que creiem que també cal protegir per raons idèntiques a les que aconsellen protegir Can Violí.”

L’escrit, preparat segons Turró “per remoure la situació”, va ser signat pels assistents, que seguidament van manifestar la seva inquietud per l’absència d’un pla de mobilitat sobre la problemàtica de l’Estació -tal com va afirmar Quim Fornès en l’entrevista concedida a l’Espai Digital (ENLLAÇ) – i sobre problemes que s’han ignorat, com l’afectació del bosc del Malhivern i la modificació d’un centre “que és perfecte i l’enveja dels altres pobles”, segons una assistent.

L’assemblea es va tancar amb un repàs a la futura participació de l’AAVP a la propera Fira d’Entitats i a la comissió de la Festa Major. L’escrit es presentarà avui al Ple de l’Ajuntament.

Text i fotografia: Marc Bellmunt

Article anteriorOrdre del dia del Ple de 30 de juny
Article següentRecuperació de la plaça de Mn. Jaume i Oliveras i del Safareig
Hola! Sóc La Garriga Digital.cat! Aquest és el meu número de telèfon, per si tens alguna cosa a dir-me: 698 578 064. Si vols, també em pots escriure un Whatsapp :)

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.