Dissabte 27 de març, a dos quarts d’una del migdia, la representació a la Garriga d’Esquerra Republicana de Catalunya, amb Jordi-Eduard Perales al capdavant, ha convocat a l’Auditori de l’Escola Municipal de Música un acte per a presentar la seva proposta per a la línia de tren a la Garriga.
L’acte, al que han assistit aproximadament trenta persones, s’ha obert amb la presentació dels ponents per part d’Oriol Ramon, regidor d’ERC a l’Ajuntament. Ramon ha presentat a Perales, el proper alcaldable per la formació, i a Quim Farriol, arquitecte i ex alcalde de Lliçà d’Amunt. El regidor ha posat èmfasi en que el debat en torn a l’estació s’hauria hagut de portar “d’una manera diferent”, i també ha reclamat fer el debat extensiu a la ciutadania.
Tanmateix, ha esmentat el “Pacte del Tren” que proposa Perales, que explicaria més tard que es tracta d'”una proposta no electoralista, que inclou més opcions pel tren” i que pretén ser un front unit per la negociació des de la Garriga amb Foment i la Generalitat. El Pacte del Tren també pretén evitar la “fractura política en la vida garriguenca” i té una visió del territori que va més enllà del poble, incloent una visió global que inclou temes com el quart cinturó.
Després de la presentació d’Oriol Ramon, Quim Farriol ha obert la ponència parlant del Pla Territorial Metropolità de Barcelona i el Pla d’Infraestructures. Segon Farriol, tres factors configuren el territori del Vallès Oriental: l’espai entre ciutats, el creixement d’aquestes i la connexió entre elles a través d’infraestructures com el tren. L’exalcalde de Lliçà d’Amunt ha diferenciat entre els municipis poc densos i dispersos com Lliçà, que tenen una gran dificultat per a cobrir amb transport públic a tota la població, i nuclis densos com la Garriga, que segons ell és una “porta d’entrada al tren pels nuclis dispersos al seu voltant”. Farriol ha insistit en que el Pla de Territori és una declaració d’intencions, però també una previsió de futur “vertebradora i necessària”.
Acabat el parlament de Farriol, Perales ha exposat les propostes existents per al futur de l’estació, incidint en que les decisions de la Garriga afecten no només al municipi sinó a la resta de la comarca, i en la falta de previsió en aquest sentit dels plans de l’Ajuntament. Segons Perales, hi ha cinc factors necessaris per a un millor funcionament de l’estació: la major freqüència de pas de trens, la centralitat, la mobilitat en torn a l’estació, les perspectives de futur i creixement del poble i el cost econòmic. Dit això, l’alcaldable d’ERC ha passat a enumerar les diferents opcions per l’emplaçament de l’estació que hi ha “sobre la taula”: la primera és la contraproposta de Foment (el trasllat de l’estació al Carrer Guifré), sobre la que Perales ha valorat que “dir que no es vol desenvolupar urbanísticament amb aquesta proposta la zona de Can Violí és un insult a la intel·ligència dels garriguencs”. La segona proposta inclou aprofitar el canvi de traçat de la via a Figaró per situar l’estació a l’oest del poble, a Can Illa o el Pla de la Doma, amb soterrament de la via fins abans d’aquesta última; la tercera és situar l’estació al sud del poble, entre Llerona i els Gorgs, i la quarta és mantenir-la a la seva ubicació actual, amb els problemes que suposa per a la mobilitat del poble i la situació del PET i el PAET.
No obstant, la proposta que es volia impulsar des de l’acte és la cinquena, en paraules de Perales “la nostra preferida”. Segons Perales, la centralitat de l’estació és el més important per ERC, però tampoc s’ha de perdre de vista als usuaris de fora de la Garriga. Més enllà de mantenir l’estació a la seva localització actual, al centre del poble, ERC proposa la construcció d’una segona línia de tren a la Garriga, però aquesta adscrita als Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya.
La nova línia dels FGC seguiria el següent recorregut: de Sabadell a Castellar del Vallès, d’allà a Sentmenat, Caldes, Santa Eulàlia de Ronçana, l’Ametlla i la Garriga, que seria l’estació de final de línia. L’estació dels Ferrocarrils, que estaria separada de la de RENFE, es situaria al Pla de la Doma, a una distància suficientment propera per “permetre el canvi de servei a peu” entre les dues estacions. Tanmateix, ERC proposen que el PET es situï a la zona actual de l’estació, ampliant el nombre de vies d’estacionament de trens fent servir l’espai de l’actual estacionament de cotxes, i el PAET -o zona d’avançament- entre els Gorgs i el Malhivern. Les places d’aparcament es reubicarien a la Sínia.
Perales ha tancat la seva intervenció considerant que el debat amb la resta del consistori ha estat “fallit” i que s’hi ha d’incloure la societat civil garriguenca. També ha declarat que “el tren és massa important per a convertir-lo en una arma llancívola” entre els grups polítics del poble, i que per evitar la desafecció del poble cap als seus polítics, s’ha de negociar públicament.
L’acte s’ha tancat amb una ronda de preguntes i debat obert, on han participat, entre d’altres, Joan Turró, de l’Associació d’Amics i Veïns del Passeig, que ha preguntat -sense obtenir resposta- si la decisió de reubicar l’estació la prendria tot el consistori o només l’equip de govern, ll regidor Quim Fornés, que ha manifestat que encara no hi ha cap decisió presa i que l’Ajuntament ha tingut sempre en compte l’opinió del poble, i en Frederic Moreno, que ha reiterat que “els regidors encara no s’han posicionat en cap sentit”.
Marc Bellmunt